Niljaisinta paskaako?

Sanottakoon alkuun, että Antti Holman haastattelu itsessään oli hyvä ja kiinnostava, mutta otsikoihin siitä irroitettiin yksi varsin ristiriitainen lause. ”Voin sanoa, että vaikuttajatyö on niljaisinta paskaa, mitä maailmassa on.” Markkinointia päivätyökseni tekevänä sekä vaikuttajuutta siinä rinnalla harrastavana tämä on asia, johon haluan nyt hieman ottaa kantaa.

Vaikuttajuus on alana hyvin naisvaltainen ja kuten naisvaltaisille aloille ikävän tyypillistä on, ei sekään kerää erityisen suurta arvostusta. Se on mielestäni todella ristiriitaista, koska eikös se ole hienoa, että joku pystyy luomaan itselleen alustan, jossa näkymisestä firmat ovat valmiita maksamaan? Miksi tämä alusta siis olisi muita medioita vähemmän arvostettava? Ehkä eniten itseäni ärsyttää asiassa se, että ns. naisten tuotteet koetaan hömppänä ja tämä keskustelu koskee yleensä lähinnä niitä. Harvoin sitä kuulee sanottavan itsensä myymiseksi, jos vaikkapa sijoitusblogi tai yrittäjyyttä käsittelevä bodcast mainostaa jotakin omaan aiheeseensa liittyvää.

Tässä on mielestäni kyse suuremmasta ilmiöstä. Miksi lehti tai televisiokanava, joka myös yhtä lailla tekee sisältöä ollakseen kiinnostava ja saadakseen myytyä mainostilaa sen ympärille on vakavasti otettava mainospaikka ja vaikuttajien alustat eivät olisi? Esimerkiksi markkinointia koskevia keskusteluita seuratessa vaikuttajamarkkinointia usein väheksytään, mutta itse epäilen, että osa somemarkkinoinnin tekijöistä kokee vaikuttajat jonkinlaisena uhkana. Mun mielestä on hassua, että mainoksen tekeminen toimistossa ja sille paikan ostaminen ”oikeasta mediasta” on kunnon työtä, mutta vaikuttajan tehdessä tällaisen sisällön omalle tililleen se onkin halveksuttavaa puuhastelua ja itsensä myymistä.

Mun mielestä tässä koko hommassa kysymys taustalla kuuluu, miksi vaikkapa mainoksen teko puurobrändille ja sen jakaminen bannerina on parempi kuin vaikuttajana sen puuroarvostelun jako omalla tilillä. Toki siitä voi olla montaa mieltä, onko kumpikaan toistaan uskottavampi tai vilpittömämpi. Miksi siis mainostaja saa mainostaa, mutta vaikuttaja olisi arvostettavampi, jos hän ei käyttäisi keräämäänsä yleisöä saadakseen työstään myös palkkaa itselleen. Jos näin ajateltaisiin, meille olisi tarjolla tosi paljon vähemmän myös sitä hyvää ja kiinnostavaa sisältöä niiden mainosten vastapainoksi. Jollain jokaisen on laskunsa maksettava, joten onko sillä sitten väliä, myykö vaikuttaja sen mainospaikan itse vai myykö sen mediatalo Haluatko miljonääriksi -mainoskatkolle?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s